باغ گلشن طبس، یکی از برترین باغ های ایرانی

باغ گلشن یکی از باغ های زیبای ایرانی است که در شهر طبس قرار گرفته و از دوران زندیه و قاجاریه به جا مانده است. نام باغ گلشن در فهرست 50 باغ زیبای دنیا که در سال 2008 توسط یک وبسایت انگلیسی منتشر شد، جای گرفته است. این باغ زیبا در میان دو کویر نمک زار ایران یعنی دشت لوت و دشت کویر واقع شده و در نوع خود بی نظیر می باشد. شکل مربعی باغ گلشن تنها در تاج محل هند تکرار شده است. این باغ در قرن سیزدهم هجری قمری توسط میرحسن خان، سومین حاکم تون و طبس در انتهای خیابانی به نام گلشن ساخته شد. این باغ از محوطه ای سرسبز برخوردار است و تنها یک عمارت در این باغ وجود دارد که با نام عمارت سردرب از آن یاد می شود. در این عمارت موزه ای با عنوان میراث زمین طبس وجود دارد که در آن میراث به جا مانده از فعالیت های طبیعی و بشری زمین و آثار مرتبط با زمین شناسی دیده می شود. این باغ زیبا در استان خراسان جنوبی، شهر طبس و بلوار امام خمینی واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آید.

آبشار رقصان نوادا

آبشار رقصان نوادا در بیابان بلک راک و در محوطه ای خصوصی قرار دارد که دارای ارتفاع 1.5 متری بوده و همواره در حال فوران است و چندین حوضچه در اطراف خود ایجاد کرده است. این آتشفان را محصولی مشترک از انسان و طبیعت می دانند که با مجموعه ای از فعالیت های متفاوت و معدنی ایجاد شده است. ترکیبی از رنگ های مختلف در حوضچه های این آبفشان دیده می شود که جلوه ای بی نظیر به آن بخشیده است و رنگ آن به دلیل وجود جلبک های ترموفیلیک در این مکان است که این نوع جلبک ها در دماهای نسبتا بالا بسیار مقاوم بوده و بیشتر در چشمه های آب گرم دیده وجود دارند. دمای آب آبفشان نوادا 200 درجه سانتی گراد بود و یکی از جاذبه های شگفت انگیز محدوده بیابانی ایالت نوادا به شمار می آید. 

حمام مهدی قلی بیک مشهد

حمام مهدی قلی بیک یکی از قدیمی ترین و بزرگترین حمام های ایرانی است. این حمام در کنار حرم امام رضا قرار گرفته و یکی از مکان های گردشگری مشهد به شمار می آید. این حمام به خواسته فردی به نام مهدی قلی بیک در سال 1300 خورشیدی ساخته و وقق مردم شد. این حمام امروزه به عنوان موزه تخصصی مردم شناسی برای بازدید عموم مورد استفاده قرار می گیرد. این موزه شامل بخش های مختلفی همچون سربینه یا رختکن، هشتی و میاندر، گرمخانه، تون یا آتشخانه، چاله حوض و موزه مردم شناسی است. این حمام در سال 1356 در فهرست بناهای تاریخی کشور به ثبت رسید. این حمام در کنار مسجد شاه یا مقبره امیر ملکشاه قرار دارد و ساعات بازدید از آن از شنبه تا چهرشنبه از ساعت 8 تا 12:30 و پنج شنبه ها از 8 تا 11:30 می باشد و جمعه و ایم تعطیل نیز از 8 تا 12 می باشد.